Gode råd om permalink i WordPress

Du ved helt sikkert at det kan være besværligt at lave en passende struktur på dit websted. Skal du bruge domæne/kategori/indlæg eller måske domæne/ forfatter/indlæg … det er absolut ikke underordnet hvad du vælger. Og du skal sørge for at vælge rigtigt, inden Google ser dig!

Søgemaskinevenlige internet adresser (URL)

Hvorfor skal det være søgemaskinevenligt? Det kan jeg da være fuldstændig ligeglad med, når det er brugeren jeg vil have fat i. Men så er det godt, at søgemaskinerne er lavet af mennesker, der har programmeret en algoritme, der netop vægter menneskevenlige internet adresser højere end de almindelige index.php?p=234234 – for hvor kommer du hen? det ved du først når du er nået frem.

Denne post, dette indlæg, har permalink adressen:
domæne/76-gode-raad-om-permalink-i-wordpress.html

Det er ikke perfekt, helst ville jeg undgå “76-” for det ser dumt ud, men hvis du nærlæser indlægget fra ottopress.com, er det rigtigt smart, hvis nu jeg skulle få mange indlæg/sider på min hjemmeside. Hvis du kun har tekst i adressen, bruger WodPress nemlig en langsommelig metode til at finde ud af hvilket indlæg der skal vises, så det har stor betydning.

Men tilbage til det venlige. Du kan opnå meget ved at bruge venlige adresser i din URL. Dine brugere kan allerede på adressen se, hvad de kan forvente at finde i den anden ende, altså hvad handler dit indlæg om. Selvfølgelig har de fleste links en tekst på sig, eller står måske endda inde i en forklarende tekst (kontekstuelle links), men derfor giver det mere tillid til dit link, hvis selve linket indeholder en beskrivelse af emnet fra destinationen.

Når du bruger permalink på den menneskevenlige måde, har du samtidig mulighed for at pumpe dit websted med de ord du gerne vil findes på, endnu flere gange. Det gælder om at sige tingene så mange gange, uden det virker mærkeligt, eller akavet. Så derfor skal du udnytte alle de muligheder der er!

Når det så samtidig giver ekstra Googlejuice at lave URL med forklarende tekst, og de vigtige ord, så virker det direkte dumt ikke at udnytte det!

Strukturen i permalinks

Når du skal opfinde din egen struktur, har du lidt hjælp fra Kontrolpanelet, Indstillinger, Permalink.

WordPress valg af permalink struktur
Valg af permalink struktur

Du bliver foreslået nogle muligheder, hvor de alle starter med et tal (numerisk værdi), simpelt hen for at kunne beregne hvilken artikel der skal vises hurtigere. Men ingen af mulighederne synes jeg er passende.

Hvis du starter med årstallet, risikerer du, at dine indlæg bliver “forældede”, selvom det er noget evigt gyldigt som f.eks. en madopskrift du har skrevet om. Nogle vil måske kunne se igennem fingrene med en gammel madopskrift, men hvis nu Google lægger mærke til årstallet, og vægter en nyere opskrift højere, så er det ærgeligt at have brugt årstallet (det burde ikke betyde noget!).

Jeg ville gerne have en struktur med kategori og indlæg som f.eks. domæne/WordPress/struktur-i-permalinks.html – det synes jeg vil være praktisk, men ups! Allerede når du undersøger WordPress.org finder du ud af at det ikke anbefales at bruge %category% som start på det interne link, og heller ikke bare have domæne/indlægsnavn – men tjek lige hvad de selv har gjort 😉

Den brugerdefinerede struktur

Nederst på billedet ovenfor, ser du min udgave af en permalinkstruktur: /%post_id%-%postname%.html

Det betyder at indlæggets nummer er inkluderet automatisk, efterfulgt af en bindestreg, så det ikke ser dumt ud. Derefter vises indlæggets titel, og til sidst sættes .html på.

Hvorfor html? Det er jo et php-baseret system!

I min undervisning har jeg ofte kunnet teste forskellige udgaver af URL-opbygningen, og det viser sig at de mennesker der laver Googles algoritme er mennesker, og ser på adressen med almindelig menneskeøjne.

Hvis du har en struktur med domæne/noget-om-hunde ville jeg antage at det er en mappe, fyldt med ting-og-sager om hunde, selvom der måske blot vises en enkelt side. Hvis der sættes .html på, ved jeg at det er en side, den endelige destination, hvilket i øvrigt er noget sludder på internettet, for der er altid et link mere videre.

Ideen med mapper, undermapper, og filer i mapperne er rigtig god at have med i sine overvejelser. Det er ikke nødvendigt, men praktisk, og det virker. Især hvis du på et tidspunkt også gerne vil have webstedslinks når nogen søger på noget hvor din side dukker op.

Google webstedslinks
Google webstedslinks

Webstedslinks oprettes ud fra den struktur du har på dit websted, helt automatisk. Du kan ikke gøre noget selv for at Google skal begynde at anvende webstedslinks, andet end sørge for at du HAR en passende struktur der kan laves webstedslinks ud fra.

Dine kategorier vises som /category/**

Nederst i kontrolpanelet, Indstillinger, Permalinks kan du vælge hvordan kategorier og tags skal vises. Som standard vil WordPress sætte /category/ foran dit indlæg, når du har widget Kategori vist, og klikker på en af dine kategorier.

Det synes jeg ikke er særlig smart, helst ville jeg bare have vist domæne/kategoriens navn, men det giver igen problemer, for er det så en kategori eller et tag, en side eller et indlæg?

Jeg har løst det ved at lave faste sider fra menuen i toppen, og til forsiden, og så har jeg lavet blogindlæg i forskellige kategorier, så jeg har ganske enkelt kaldt kategoribase for blog, så det bliver domæne/blog/WordPress til indlæg i denne kategori.

Det er da smart 😉

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skriv et svar