Søgemaskineoptimering

Når der snakkes søgemaskineoptimering, er der mange sider af sagen. Det mest grundlæggende, og vigtige ifølge min mening, er systemets muligheder for til daglig at optimere dine tekster, titler og alt det der.

Der er også den del der hedder synlighed, hvor det er vigtigt med mange links til dit websted, relevante eller bare links. Alt tæller med, både dine gæsteblogindlæg, dine Facebook kommentarer, kommentarer på andre blogs og dine tweets. Alt sammen peger på dig og dit brand.

SEO på dit websted

Jeg vil dele SEO op i to. Det du gør ved dit websted, og det du gør på internettet. Og så er der jo egentlig den tredje del, den dyreste og mest tidskrævende del: analysen. Virker det vi har lavet, og hvad skal laves bedre!

På dit websted skal du lave de helt elementære optimeringer, så du får styr på dit websteds opbygning og indhold.

Du skal sørge for at strukturen er logisk, og at der ikke er for mange links på hver side. Google siger ikke mere end 100 links, der kan være flere, men de udvander din sides videregivelse af værdi. Jeg vil sige så få som muligt, og så en meget specifik opbygning, med kategorier der henviser til sider der har særlige menuer med links til…

Du skal sørger for at dine titler er perfekte. Meget ofte i CMS-systemer er titlen også filnavnet, så det får stor betydning, når du pumper de rigtige søgeord op i din URL.

Der skal være masser af relevant tekst. Det skal være opbygget med Én overskrift 1 og overskrift 2 for hvert opdeling i passende afsnit. Søgeordene skal være med i overskrifterne og i brødteksten.

Du skal indsætte masser af billeder. Google kan ikke se billeder (endnu), så det er vigtigt at dine billeder har gode filnavne, der pumper søgeordet ind på siden, og en rigtig god alt-tekst med de rigtige søgeord.

Dine interne links skal have en title-tekst, hvor du kan putte gode søgeord i.

Hvis du har indhold du ikke vil have henvisninger til ude fra det store stygge internet, kan du putte det i en særlig mappe, der har disallow i en robots.txt fil. Det kan f.eks. være pdf-manualer til dine produkter på webstedet, her ønsker du ikke at kunder kommer ind i pdf’en direkte fra en Google søgning, for så kommer de aldrig ind på dit websted, de lukker bare pdf-filen!

SEO på internettet

Sociale medier – den rigtige måde at gøre det på

I første omgang er det vigtigste synlighed. Opret brugerprofiler til så mange sociale tjenester og gratis websteder du kan overkomme at følge op på. Husk værdien er størst, der hvor du bruger din tid (som jo er værdiløs?).

Du kan skrive artikler, og udgive dem på gode websteder. Nogle bruger aNyhed hver gang de har slået en streg på deres blog, andre tweeter, og håber at nogen RT. Det vigtigste er, at når du skriver artikler, skal der på en eller anden måde være et link til in hjemmeside, ellers er det spild af tid!

Nu startede jeg med at sige den rigtige måde at gøre det på. Men kun rigtigt hvis du mener det du skriver. Alt for mange tweeter 20-30 gange om dagen. Ofte bare for at RT noget, og blive hørt. Nogle gange lidt irriterende, men et tweet er heldigvis nemt at overse, så det accepteres. Men det ville selvfølgelig være bedre med dit eget indhold!

Linkkataloger, linkfarms, artikeldatabaser

For at få links til dit website, kan du finde diverse linkkataloger og få en henvisning (link) til dit website. Der er selvfølgelig større dråber i at finde dem med højest PageRank, men en dråbe er en dråbe.

TILMELD dig mit nyhedsbrev, og få straks en liste på 50 websteder du kan få lov til at ”anmelde” dit eget websted. Det er ikke de bedste (højest PageRank), men du havde vel ikke forventet at jeg skulle forære det bedste væk? Det bedste forbeholdes mine kunder 😉

Der er meget fokus på artikeldatabaser og linkhoteller for tiden, og nogle får med sablen, mens andre består. Google har ikke helt styr på hvad det er de laver i øjeblikket!

Lad mig slå det helt fast. Der er ikke noget skadeligt i det for dig, hvis du opretter dig på et linkhotel. Du bliver ikke hæler af den grund. Så selvom Google på et tidspunkt sabler det linkhotel du har oprettet dig på, er den eneste straf du kan få, at miste et link.

Det samme med artikeldatabaser, der under påskud af, at brugerne anmelder eller skriver rosende artikler om emner, kan lave henvisninger til deres websteder. Ofte websites med PageRank 4 eller 5, nogle gange 6, og det kan undre de har fået så høj PageRank. For det er virkelig kun websites med tusinder af sider med genererede anmeldelser af websteder.

Hvor går grænsen?

TrustPilot er også anmeldelser, skal de så slagtes? Eller DR har henvisninger til leverandører, skal de slagtes? Det er en helt anden diskussion, det skal slet ikke tages her. Men du kan selvfølgelig reflektere over det, men ikke frygte for dit website, hvis der bruges artikeldatabaser og linkhoteller (linkfarms). Det er ikke dig der bliver straffet.

Synlighed

Lad mig lige afslutte med at sige, det vigtigste er at du bliver synlig. Se meget gerne under Markedsføring og Branding, her kommer jeg med et rigtig godt eksempel!

Og branding er ikke dødt. Det lever, men nu mere udpræget på personplan. Det er meget Amerikaniseret, hvor vi i gamle dage stemte på et parti, er det i dag en person vi stemmer på. Vi synes godt om noget, fordi vi kender en person der markedsfører det. Den der tandbørste og Wozniacki som eksempel 😉

AdWords

Mange vil sige at AdWords ikke er søgemaskineoptimering, men det er det altså. Hvis du laver en god kampagne, får en kunde i butikken der køber, har du så ikke fået noget ud af det?

Der hvor AdWords adskiller sig fra ”rigtig” SEO, er på holbarheden. AdWords henvisninger generere ikke PageRank eller giver dråber til det link der gives. Google vil ikke give betalte link en rangering!

Du kan lave en kampagne på nøjagtig det beløb du vil ofre. Om du starter med 100,- om måneden, eller mere, det er bare med at komme i gang. Dine AdWords reklamer giver ekstra besøgende, godt nok betalt, men hvor meget koster en annonce i lokalavisen?

Hvad vil du nu?

Nu er det op til dig. Skal du have gang i flowet ind til dit website/webshop?

Lad mig analysere dit websted, og give nogle gode råd til optimering.

Send en udfyldt formular, skriv en mail eller ring. Jeg dækker hele verden.

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

– Webshop og Online Markedsføring