Er du synlig på nettet? Vil du være det? AdWords reklamer er indlysende, men koster kassen hvis det er sat forkert op.
Jeg kommer med helt konkrete forslag til hvad du kan gøre, for at blive hørt og set, og for at DU kan få flere kunder i butikken. Meget kan gøres ”gratis”, men ”gratis” er altså kun hvis din tid er værdiløs 😉 Konkurrencer, Sociale medier, og analyse er nogle af de vigtigste stikord!
Analytics og Webmasterværktøjer er ikke bare en ven
Du skal tage det seriøst, når jeg foreslår at du bliver gode venner med Analytics og Googles Webmasterværktøjer. I hvert fald med forsiden, og et par andre punkter jeg fortæller dig. Ud fra de oplysninger kan du se hvad du gør galt, og bestemt også hvad du gør rigtigt.
Det er måske lidt mærkeligt at nævne et værktøj til analyse, når jeg skal reklamere for markedsføring, men hvordan kan du ellers se hvilken vej din markedsføring tager dig hen?
Hvis du har gjort det godt, kan du se det, og du kan se hvad der virker, og hvad der flopper. Alt skal måles og noteres, så du kan arbejde videre ud fra det.
Hvis du sender nyhedsbreve ud fredag, kan det være det ikke boomer før mandag, eller måske tirsdag, og så er der sikkert mange af dine dyrebare nyhedsbreve der er røget ud med mandag morgen kvikrengøringen af indbakken. Prøv onsdag, og se om det giver bedre. Og med Analytics kan du selvfølgelig bedre følge med 😉
Nyhedsbreve
Der er ingen tvivl om, at nyhedsbreve er kommet for at blive. Men hvordan skal du skrive dem, hvad skal de indeholde, og hvad må du absolut ikke?
Vi kan gennemgå det du har lavet, og jeg kan med mine kritiske briller komme med gode råd, og bevise det kan gøres bedre.
Modtager folk dit nyhedsbrev? Eller havner det i spambakken? Det ved du sikkert ikke, men jeg kan give dig eksempler på de værste faldgruber der er i nyhedsbreve, så de bliver markeret SPAM!
Hvem skal sende dit nyhedsbrev? Skal det være fra din Outlook, dit website, eller skal du overlade det til et professionelt bureau, der har styr på hvor mange mails der må sendes i timen, for at det ikke går galt, eller har kapaciteten, så din egen maskine eller websted ikke går kold midt i det hele. Det er et spørgsmål om hvor mange nyhedsbreve du sender!
Konkurrencer
Har du en konkurrence på dit websted?
Det er et af de mest vindende markedsføringskneb, hvis det bliver gjort rigtigt.
En enkel konkurrence, lad folk vide hvem du er, tilbyd nyhedsbrev, men lad være med at tæppebombe dine forsvarsløse konkurrencedeltagere med reklamer.
Under konkurrencer hører også kommentarer og anmeldelser, alt det der får dine kunder og brugere til at engagere sig i netop DIT websted. Sørg for at gøre det spændende. Har du en webshop, kan du opfølge din ordre med en anmeldelse på TrustPilot. Får du en god anmeldelse, kan du bruge den til markedsføringen. Hvis du får en dårlig (anmeldelse), er det vigtigt du har mange gode, så den ene dårlige drukner.
Branding på sociale medier
Hvis du hedder Hans Hansen er det lidt synd. Jeg synes du skal opsøge en numerolog 😉
Der er meget værdi i dit navn, hvis du kan brande det via de sociale medier. Hvis du er på Facebook, skal du ”Synes om” en hel masse, og dermed blive vist på alle dine venners profil, og alle de venner som den du ”Synes om” har! Det er et meget vigtigt punkt. Det gælder om at blive set, ikke nødvendigvis hørt.
På Twitter kan du tweete, og retweete. Faktisk tweeter du hver gang du retweeter, så alt tæller. Men er det vigtigt?
Hvis du finder de rigtige mennesker til det du interesserer dig for, eller er din målgruppe, er det guld værd at være synlig. Alt hvad du siger, bliver set. Det kan være det er dråber, men når der er mange nok, bliver du våd. Det er trafik til dit website, og dermed penge i kassen på sigt.
Men for at vende tilbage til Hans Hansen. Det er måske ikke så slemt. Jeg har forfulgt en e-købmand, der hedder Jan Jensen. Og hvis jeg ikke skrev mere, ville du ikke kunne huske hans navn, når du var nået tre linjer længere ned. Du har sikkert allerede glemt det? Men han har vendt sig selv lidt på hovedet. Da han skulle have en Twitterprofil, var der sikkert en anden Jan Jensen der havde været hurtigere, og hvad gør man så? JensenJan – det er da smart. De første 2 uger tænkte jeg det var mærkeligt, at slå sig selv op så bagvendt. Nærmest lidt komisk. Men det virkede! Jeg kunne huske hans navn, og har forfulgt ham siden. Nu synes jeg bare det er sejt, og jeg var nok bare under jantelovens pres, da jeg synes det var komisk.
Prøv at finde ham på Twitter. Han siger både godmorgen og godnat, vi er med i hans liv, sådan lidt på sidelinjen, men han brander sig selv godt. Og når han bliver kendt, gør hans e-butikker det også.
Mange gratis hjemmesider
Nu skrev jeg igen gratis, for din tid er vel værdiløs 😉
Det gælder om at blive set, og have så mange gode links til dit websted som muligt. Det gælder også bare om at have links tildit websted, selvom det er fra spam-sites, linkhoteller og artikeldatabaser. Alt tæller med, nok ikke lige meget, men det er alt sammen dråber. Et link er et link, uanset om der er follow eller nofollow på det. Du kan godt få et besøg på et nofollow link!
Der er mange muligheder for at få ekstra omtale fra sociale medier. Det er ikke altid der følger speecielt store dråber med, men det er lige meget. Det er markedsføring, og det er ”gratis”.
Du skal selvfølgelig have din egen Page på Facebook. På den måde kan du skrive noget unikt indhold om dig selv, og lave lidt reklame. Lav en konkurrence, og få mange til at ”Synes om”, så er du mere populær, og din henvisning til dig selv fra Facebook bliver en større dråbe.
På Google Places og WordPress.com kan du lave en ”gratis” hjemmeside, bare et visitkort, med lidt tekst om dig selv, og hvad du kan, og lave et link til dig selv. Det var to link ekstra.
Google kort: sæt din virksomhed på verdenskortet, og når der søges på noget i området, dukker du op.
Et hav af sociale medier: LinedIn, Plaxo … og mange andre. Der er over 500 sociale medier at tage fat på. Et link til dig selv fra hver, gør dig populær. Men selvfølgelig kun hvis du gør noget ud af det. En profil der ikke bliver set, men med et link, er selvfølgelig et link. Men det er ikke nok. Du skal være aktiv med unikt indhold, spørgsmål, svar, kommentarer osv. for at give dit link større værdi. Hellere 5 sociale medier der bruges, end 50 der sjældent opdateres.
Hvad vil du nu?
Nu er det op til dig. Hvor vil du hen? Vil du have flere gode råd, eller måske bestille en gennemgribende revision af dine muligheder?
Send en udfyldt formular, skriv en mail eller ring. Jeg dækker hele verden.
…
Hav en fortsat fantastisk god dag